החתן בן 65, הכלה בת 26, ורק הצוואה ההדדית "הרסה" הכל

החתן בן 65, הכלה בת 26 ורק הצוואה ההדדית "הרסה" את הכל



היא הגיעה אלי מהמלצה של חבר - אישה יפה ואצילית, נושקת לגיל 60, שהחזיקה בתפקיד בכיר במשק.


אמרה שהיא רוצה לעשות סדר בנכסים, שצברה עם בעלה, רוצה לעשות סדר במתנות ובהלוואות שנתנו לארבעת הילדים שלהם, רוצה להבטיח חלוקה הוגנת בין ארבעת הילדים וגם להבטיח שכל ההון המשפחתי שצברו יחדיו יישאר בתוך המשפחה.


בין יתר הנושאים, שביקשה להסדיר, היה עריכת צוואות הדדיות בינה לבין בעלה.


מצד אחד, רצתה להבטיח שמי מהם שיאריך חיים – יוכל להמשיך וליהנות מהרכוש, שצברו יחדיו, מבלי להיות נתון ללחץ כלשהו מצד הילדים, ומבלי להיות חשוף מצדם לפירוק שיתוף ברכוש [שכן בירושה ע"פ דין, הילדים יורשים (בחלקים שווים ביניהם) מחצית מהרכוש של ההורה שנפטר, ויכולים לכפות פירוק שיתוף על ההורה הנותר בחיים].


מצד שני, רצתה להבטיח שלא תהיה "זליגה" של הרכוש לצדדים שלישיים בלתי רצויים [במיוחד חששה בעקבות מקרה שהכירה מפני "מטפלים זרים"], וביקשה ממני להכניס הגנות מתאימות כדי שהרכוש שלהם, ובעיקר הווילה באחד הישובים היוקרתיים בארץ, יגיעו בסופו של יום ולאחר פטירת שניהם אך ורק לארבעת הילדים שלהם.


הם החליטו על הורשה הדדית האחד לשני ולאחר מכן לארבעת הילדים שלהם (ההורשה לא הייתה בחלוקה שווה כדי לאזן בין הילדים שכבר קיבלו מתנות לרכישת דירה לבין אלו שטרם), אבל הוסיפו מספר תנאים, שמטרתם לוודא שהרכוש שנצבר יחדיו יוותר בתוך התא המשפחתי, וביניהם הסכמה לפיה אף אחד מהם לא יוכל לשתף את הווילה המשותפת עם בן זוג אחר ללא עריכת הסכם ממון, ומכירת הווילה תתאפשר רק בהתקיים תנאים, שמטרתם להגן על הילדים מפני נישולם מהרכוש שהורישה אמם.


לתדהמתי ולצערי, לפני כחצי שנה הילדים של בני הזוג התקשרו אליי שבורים להודיע, שאמם נפטרה, וכי אביהם בן ה - 65 חזר מהטיול בחו"ל, אליו נסע במטרה להתאושש מהאסון, כשהוא מאוהב ב"כלה" בת 26 אותה הכיר במהלך הטיול, והודיע להם, כי בכוונתו להינשא לה בהקדם האפשרי, וכי כל ניסיונותיהם להסביר לו שמדובר בנוכלת שמתעניינת רק בכספו – עלו בתוהו.

לפני מספר שבועות, התקשר אלי ה"חתן" בעצמו. סיפר לי שה"כלה" עזבה אותו.

מרגע שה"חתן" נאלץ להתעקש על הסכם ממון לאור הוראות הצוואה ההדדית, שלא אפשרו לו לשתף את הווילה עם בת זוג אחרת ללא הגנה מתאימה על זכויותיו בווילה, ומרגע שלא הסכים לבקשותיה של "הכלה" למכור את הווילה כדי לקנות נכס אחר, שיהיה רשום על שמה [שכן ע"פ הוראות הצוואה ההדדית הוא לא יכל לעשות כן] – ה"כלה" איבדה בו כל עניין, וביטלה את החתונה המתוכננת.


הוא הודה שהיה פזיז, ושרצונו למצוא מישהי להתנחם בזרועותיה ולהינשא לבחורה צעירה ויפה, גרמו לו לעיוורון ולהתעלמות מהאזהרות של ילדיו ומכריו. הוא חזר ואמר, כי תבונתה של רעייתו ז"ל, והאופן בו הוכנו הצוואות ההדדיות, מנעו ממנו אסון כלכלי ומשפחתי נוסף.

המקרה הנ"ל, שרחוק מלהיות נדיר, מדגים את האופן בו יכולה צוואה הדדית להיות אמצעי חשוב להגנה על ההון המשפחתי, וכן את הצורך באיזון נכון בין הגנה על בן הזוג שנותר בחיים ועל זכותו ליהנות מהרכוש ולהשתמש בו לצרכיו, לבין הגנה על הרכוש מפני "זליגה" לצדדים שלישיים, שכוונותיהם אינן טהורות, והגנה על האינטרסים של הילדים המשותפים.

* עובדות המקרה האמיתי טוטשו/שונו על מנת למנוע זיהוי של המעורבים.


טל:  08-9718725, פקס: 08-9700712, דוא"ל: ruth@ruth-eldan.co.il, 
ערער 9 (מרכז עזריאלי, בית שמעון, קומה 5) מודיעין 7177075